Top 7 beneficii ale consumului de hrișcă

Top 7 beneficii ale consumului de hrișcă

Hrișca este deseori confundată cu o cereală, dar nu este. Foarte hrănitoare, aromată, hrișca este un aliment întâlnit adesea în bucătăriile multor popoare.  Deși nu este o cereală, hrișca poate fi comparată cu calitățile făinii integrale de grâu. Este de fapt superioară grâului din multe puncte de vedere: conține mult mai puține glucide, nu conține gluten, conține cantități mari de lisină (aminoacid esențial), fier, seleniu și mai mult calciu. Conține, de asemenea, cantități impresionante de antioxidanți și se prezintă ca o alternativă la grâu, mai ales pentru cei cu intoleranță la gluten. 

Iată care sunt cele mai importante beneficii ale consumului de hrișcă

1. Îmbunătățește sănătatea inimii prin scăderea nivelului de colesterol și al tensiunii arteriale

Rezultatele studiilor clinice sugerează că hrișca poate ajuta la scăderea inflamațiilor și reduce considerabil nivelul de colesterol, prevenind astfel bolile inimii. Consumul de hrișcă este asociat cu un nivel scăzut al colesterolului în general, dar mai precis, cu o scădere a nivelului de LDL, colesterol « rău », și o îmbunătățire a colesterolului “bun” HDL. În plus, rutinul, un fitonutrient ce se găsește în hrișcă, este un important antioxidant pentru sănătatea cardiovasculară. Acest fitonutrient susține sistemul circulator și ajută la combaterea tensiunii arteriale și a colesterolului ridicat. 

2. Conține antioxidanți care lupta împotriva diferitelor boli

Consumul de hrișcă înseamnă un aport de compuși fenolici de protecție, precum și de antioxidanți care pot ajuta la combaterea cancerului și a formării bolilor de inimă. De asemenea, acești antioxidanți sprijină buna funcționare a creierului, a ficatului și în general a sănătății digestive. Acești antioxidanți, inclusiv flavonoidele, cum ar fi proantocianidinele olgomerice, se găsesc în cojile și semințele de hrișcă, precum și în făina de hrișcă. Prin urmare, antioxidanții din hrișcă acționează ca niște agenți terapeutici împotriva deteriorării radicalilor liberi, numiți și specii reactive de oxigen sau stres oxidativ. Aceștia susțin funcția celulară prin protejarea ADN-ului și previn inflamațiile și posibilele formări de celule canceroase.

3. Conține proteine ​​ușor digerabile

Hrișca este o mare sursă de proteine ​​pe bază de plante și conține doisprezece aminoacizi - "blocurile de proteine" care susțin energia, creșterea și sinteza musculară. De fapt, hrișca are mai multă proteină decât orice formă de orez, grâu, mei sau porumb. Semințele de hrișcă conțin aproximativ 11-14 grame de proteine ​​pentru fiecare 100 grame.
Dacă sunteți vegetarian sau vegan, hrișca este o mâncare excelentă ce poate fi inclusă în meniul dumneavoastră, deoarece oferă două tipuri de aminoacizi esențiali. Acești aminoacizi esențiali sunt numiți lizină și arginină și nu se găsesc în cerealele integrale sau în cerealele obișnuite.

4. Conținutul ridicat de fibre ajută la îmbunătățirea digestiei

O porție de hrișcă are aproximativ 6 grame de fibră dietetică. Acest lucru contribuie la o bună funcționare a tractului digestiv prin reglarea mișcărilor intestinului. Cum am menționat și mai sus, hrișca protejează organele digestive de apariția cancerului, a infecțiilor și a altor simptome negative prin prevenirea stresului oxidativ în tractul digestiv. Atunci când hrișca este fermentată pentru a crea băuturi alcoolice sau anumite tipuri de pâine, ea poate furniza și probiotice valoroase care hrănesc tractul digestiv prin transportul de bacterii sănătoase în flora intestinală. Studiile au demonstrat faptul că produsele obținute prin fermentarea hrișcăi, pot îmbunătăți nivelul pH-ului din corp sau echilibrul dintre aciditate și alcalinitate care îngreunează formarea bacteriilor și a bolilor dăunătoare.

5. Previne apariția diabetului zaharat

În comparație cu multe cereale integrale, hrișca are un indice glicemic scăzut.Acest lucru ajută la combaterea dezechilibrelor glicemice, care pot duce la inflamații, oboseală și chiar diabet sau sindrom metabolic.Studiile au constatat că, atunci când pacienții diabetici au consumat hrișcă pe o perioadă de două luni, au prezentat îmbunătățiri în controlul zahărului din sânge și rezistența la insulină redusă fără nicio formă de medicament.

6. Nu conține gluten și nu este alergenică

Hrișca este foarte asemănătoare în gust, aspect, dimensiune și textură orzului, dar consumul de hrișcă are avantajul că nu conține gluten. Hrișca este un aliment sigur pentru oricine cu boala celiacă sau sensibilitate la gluten.
Amintiți-vă, hrișcă nu este nici măcar o cereală, este de fapt o sămânță! Hrișca și grâul sunt din familii botanice complet diferite, dar pot fi folosite în același fel. Evitarea boabelor care conțin gluten și înlocuirea cu hrișcă poate ajuta la prevenirea tulburărilor digestive cum ar fi balonarea, constipația, diareea și chiar sindromul intestinului permeabil. 

7. Conține importante vitamine și minerale

Hrișca și produsele din hrișcă sunt o sursă importantă de vitamina B și minerale, inclusiv mangan, magneziu, zinc, fier și acid folic. Aportul de magneziu din hrișcă poate ajuta la îmbunătățirea digestiei, la recuperarea musculară și la apărarea împotriva efectelor negative ale stresului asupra organismului. Vitaminele, manganul, fosforul si zincul ajută la circulația sănătoasă și la funcționarea vaselor sanguine, plus că sunt necesare pentru semnalizarea neurotransmițătorului în creier care luptă împotriva depresiei, anxietății și a durerilor de cap. 

Iată de ce trebuie să incluzi hrișca în dieta ta zilnică.

Citește și: Hrișca, super-aliment fără gluten




Raluca Adam
Raluca Adam

Autor


Comentează