Tipuri de făină fără gluten și unde le putem folosi

Tipuri de făină fără gluten și unde le putem folosi

În general, făinurile fără gluten sunt recomandate persoanelor cu intoleranță la această proteină, dar ele pot fi folosite cu succes și în curele de slăbire, precum și în regimurile alimentare specifice sportivilor, datorită aportului mare de vitamine, minerale și alte substanțe nutritive esențiale pentru organism. Aceste făinuri adesea își găsesc locul în cele mai savuroase rețete și sunt folosite de maeștri bucătari și patiseri în cele mai surprinzătoare combinații. 

E drept că, în peisajul culinar tradițional românesc aceste făinuri sunt produse exotice pe care le privești de la o distanță respectabilă, în magazinele cu profil naturist. Fie nu știi la ce sunt bune, fie nu știi cum să le gătești. 

Ne-am propus, în acest articol, să-ți vorbim despre proprietățile acestor făinuri și să sugerăm câteva moduri de întrebuințare. Sperăm în acest fel să îți trezim curiozitatea și curajul de a încerca rețete noi  în bucătărie - te asigurăm că vei avea parte de surprize cât se poate de plăcute!

Făină bio de soia
Făină bio de soia

Așadar, să începem: făina de soia.

Despre ea putem spune că: este mai săracă în zaharuri decât făina de grâu; are o putere mai mare de absorbție a apei, comparativ cu făina de grâu;  nu conține colesterol; conține vitamine, minerale și aminoacizi; conține izoflavoni de soia, fiind recomandată pentru ameliorarea tulburărilor de la menopauză.

O poți folosi pentru a prepara pâine pentru diabetici; produse de patiserie / pâine integrală (în combinație cu alte făinuri); chiftele de soia; budincă de soia; aluat de pizza; sosuri, lapte de soia.

 Făina de mei are un conținut ridicat de minerale, în special siliciu (necesar pt sănătatea părului, a dinților și a unghiilor); aport de aminoacizi; carbohidrați; vitamine (în special din complexul B), fibre insolubile. Se folosește la îngroșarea supelor, sau la prepararea aluatului de brioșe și pâine fără gluten, în combinație cu alte făinuri; porridge (în care poți pune miere, nuci, alune, migdale si alte fructe, în funcție de preferințe).

Făină bio de năut
Făină bio de năut

Făina de năut are un conținut ridicat de fibre și proteine; aport nutritiv de vitamine, minerale, antioxidanți. Se poate folosi ca înlocuitor de ouă; este un bun agent de îngroșare, deci poate înlocui smântâna, în supe / sosuri / tocănițe; se poate prepara un gen specific de lipie, doar cu făină de năut; chiftele delicioase (condimentate cu garam masala sau alte condimente picante - dacă nu ai interdicții medicale și adori gustul picant).

Poți prepara propria făină de năut, astfel: spălați bine boabele; lăsați-le să se usuce peste noapte sau coaceți-le la cuptor timp de 15-20 de minute. Râșniți fin boabele uscate. O varintă rapidă, sigură, este făina bio de năut de la Bauckhof. 

Făina de konjac este o sursă de carbohidrați, proteine, fibre, acizi grași poli-nesaturați, vitamine, minerale, aminoacizi. Este un foarte bun agent de îngroșare; ameliorează textura aluaturilor; se poate folosi la budinci si preparate gelatinoase; se folosește la prăjituri, batoane și pâine din combinații de făinuri.

Făina de mei brun are proprietăți regenerante; este recomandată diabeticilor. Conține polifenoli, carbohidrați, proteine, fibre și minerale; aminoacizi. Se folosește crudă, cu iaurt sau în smoothie-uri; în combinație cu alte făinuri, poate fi folosită în produsele de patiserie (biscuiți fără gluten, brioșe etc).

Făina de amarant are un conținut ridicat de minerale, carotenoide, proteine, acizi grași nesaturați; nivel ridicat de antioxidanți. Se folosește la îngroșarea supelor /sosurilor / jeleurilor; de ademenea, puteți pregăti gaufre, biscuiți fără gluten, prăjituri fără gluten, turte, plăcinte, clătite.

Făină de soia orez
Făină de orez

Făina de orez are un conținut ridicat de fibre, proteine, carbohidrați, vitamine - în special din complexul B, minerale. Se folosește la prepararea hranei din perioada de diversificare a alimentației copiilor; sau la diverse tipuri de prăjituri și pâine fără gluten, în combinație cu alte tipuri de făină; clătite; este un bun agent de îngroșare (în supe, sosuri).

Făina de castane vine cu un conținut ridicat de minerale, vitamine, carbohidrați (atenție, este un produs cu un nivel caloric crescut), fibre, acizi grași, proteine, amidon. Are un gust specific, care va modifica gustul final al preparatelor. Poate înlocui cartofii în rețeta de piure; se folosește la prăjituri, pâine, ciocolată, halva; poate fi folosită si la micul dejun, cu cereale și lapte / iaurt. Italienii fac niște clătite speciale, numite necci, pe care le consumă ca atare, sau cu brânză ricotta și miere.

Făina din sâmburi de struguri conține antioxidanți, fibre, minerale. Se poate consuma ca atare, în amestec cu cereale cu iaurt sau lapte; în combinație cu alte făinuri fără gluten în aluaturile de pâine, pizza, produse de patiserie, chifle. Se folosește în aluaturile de cruste și ca agent de îngroșare. Conferă preparatelor un gust natural de vin, aromele fiind variate.

Făină de hrișcă
Făină de hrișcă

Făina de hrișcă este bogată în vitamine, minerale, fibre; are conținut scăzut de grăsimi; ajută la scăderea tensiunii; triptofanul conferă o stare de tonus mental. Poate înlocui făina de grâu, în rețetele de pâine, clătite, turte, batoane, brioșe; se pot prepara diverse budinci.

Făina de cocos este bogată în ulei (de cocos) și fibre; este o sursă importantă de mangan. Se folosește în special la deserturi, smoothie-uri; poate fi adăugată în cereale la micul dejun; se pot prepara turte, prăjituri, torturi și diverse tipuri de pâine, în combinație cu diverse ingrediente (ciocolata, banane, zucchini, lămâi, scorțișoară etc).

Făina de susan  este sursă de vitamine, minerale, proteine, lecitină, antioxidanți, compuși organici antiinflamatori. Se prepară halva, tahini, diverse deserturi; se folosește în rețetele de pâine și biscuiți fără gluten; se poate folosi la micul dejun, cu iaurt si cereale, sau în smoothie-uri.

Făină de migdale
Făină de migdale

Făina de migdale este bogată în proteine și fibre. Se folosește la prepararea brioșelor, biscuiților, tartelor, clătitelor; la prepararea crustelor pentru pui / pește.

Făina de tapioca - conține carbohidrați, minerale, vitamine. Este un excelent agent de îngroșare; se folosește la prăjituri, piftii, budinci, sosuri, supe.

Iată deci că făinurile fără gluten au o gamă destul de variată de întrebuințări. Experimentând puțin, rezultatele se pot îmbunătăți de la o încercare la alta. Rețetele sunt variate, susțin o alimentație diversificată nu numai din punctul de vedere al nutrienților, ci și al gustului și al culorilor - în niciun caz nu veți simți prinși în rutina unor mâncăruri care arată mereu la fel și au mereu același gust.

Cu siguranță vei constata, în timp, o ameliorare a digestiei, o îmbunatățire a metabolismului, o stare de generală de bine dată de aportul important de nutrienți; armonizarea greutății și a indicelui de masă corporală. Alte beneficii importante pentru organism sunt  normalizarea nivelului colesterolului și a glicemiei, reglarea  tensiunii arteriale. Nutrienții din făinurile fără gluten reduc riscul bolilor cardiovasculare și al accidentelor vasculare cerebrale.

Dacă ți-a plăcut articolul citește și Făinurile fără gluten. Ghid pentru amestecuri de făină făcute în casă.

Făinuri fără gluten pe Amarant.ro poți găsi aici Făinuri fără gluten

Surse:

soyfoods.org
draxe.com
whfoods.com
onlinelibrary.wiley.com
feastie.com
 nutritionstripped.com
livestrong.com
konjacfoods.com
grapeseedflour.info




Angela Stănescu
Angela Stănescu

Autor


3 Răspunsuri

Angela
Angela

26 februarie, 2018

Cum evitaţi contaminarea încrucişată cu gluten?
https://www.amarant.ro/blogs/articole/70925765-cum-evitati-contaminarea-incrucisata-cu-gluten

Angela
Angela

26 februarie, 2018

Ghid de bune practici pentru preparate fără gluten
https://www.amarant.ro/blogs/articole/75529029-ghid-de-bune-practici-pentru-preparate-fara-gluten

Angela
Angela

26 februarie, 2018

Făinurile fără gluten. Ghid pentru amestecuri de făină făcute în casă https://www.amarant.ro/blogs/articole/69710149-fainurile-fara-gluten-ghid-pentru-amestecuri-de-faina-facute-in-casa

Comentează